Thursday 15 March 2012

Bukan sengaja taknak tengok.....



"Mi, tengok tak video kat Syria tu?,tanya abang Ben....
"Tak tengok..." 
"Kenapa tak tengok? Ada budak tu sampai hancur tangan, kena tembak... Yang sorang lagi kaki hancur... Umur macam sebaya....."
"Hakim?"
"A'ah..."
"Takpelah... Mimie memang taknak tengok pun... Bukan sengaja taknak tengok, tapi tak sanggup..."  


Syria... Negara yang sedang bergolak disebabkan tindakan kekejaman rejim Basyar... Di Syria, mereka semua adalah umat Islam... Tetapi kenapa mereka berbunuhan antara satu sama lain.. Yang paling menyedihkan kanak-kanak menjadi mangsa.. Dibunuh, ditembak, dipenggal kepalanya.. Astghfirullah... Perbezaan fahaman Sunni (Ahlus Sunnah wal Jamaah) dan Syiah telah menyebabkan mereka yang berpegang kepada fahaman Sunni dibunuh dan ditindas.... Ya Allah, selamatkanlah mereka yang ditindas di Syria... Hanya doa yang mampu saya titipkan buat mereka..... 

Umat Islam, bukankah Rasulullah S.A.W pernah bersabda;

“Telah berpecah kaum Yahudi menjadi tujuh  puluh satu golongan, dan telah berpecah kaum  Nasrani menjadi tujuh puluh dua golongan, sedang umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga golongan, semuanya akan masuk neraka kecuali satu. Maka kamipun bertanya siapakah yang satu itu, wahai Rasulullah? beliau menjawab: yaitu barangsiapa yang berada pada yang aku dan para shahabatku jalani ini (Ahlus Sunnah Wal Jamaah)...” 

[Diriwayatkan oleh Tirmidzi: 5/ 2641, dan Al Hakim dalam mustadraknya: 1/ 128-129]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads