Wednesday, 19 December 2012

::Kata-kata Nasihat Untuk Terus Tabah::

Assalammualaikum...



Bismillahirrahmanirrahim....
Berkongsi kata-kata yang baik untuk tatapan semua orang adalah satu pemberian yang sangat besar..
Bahkan kadang-kadang kita sebenarnya memberikan suatu inspirasi kepada seseorang yang sedang bersedih untuk terus mencari kekuatan dalam kehidupan mereka tanpa kita sedari....
Belajarlah untuk menjadi seseorang yang dapat memberikan kebaikan walaupun hanya sekuntum senyuman...
Mungkin dengan senyuman itu kita dapat merawat hati mereka yang sedang berduka walaupun hanya sesaat sahaja...


Memberi walaupun sedikit tetap bermakna...
Tidak perlu penghargaan manusia, kerana Allah itu Maha Mengetahui...
Sedikit yang diberi itu, sebenarnya banyak hikmah yang kita akan perolehi...
Lakukan sesuatu itu kerana Allah...
Dan niatkan semuanya untuk kebaikan...
InsyaAllah kebaikan jua yang kita perolehi...

Percayalah, setiap yang berlaku dalam hidup kita sebenarnya telah ditakdirkan Allah...
Kesusahan, kesenangan, kesedihan, kegembiraan....
Kita seharusnya belajar untuk menerima dengan hati terbuka...
Allah Maha Mengetahu yang terbaik untuk hambaNYA...
Masakan Allah beri sesuatu yang kita tidak perlukan...



Allah Maha Penyayang.... 
Allah sayang hamba-hambaNYA...
Ada hikmah atas setiap yang berlaku... 
Belajarlah untuk redha, walaupun sedih dan berat untuk ditanggung jiwa...
Bersabarlah, dan terus bersabar...
Allah kan ada... Allah sentiasa ada untuk setiap masalah kita...
Berdoa, bersabar, dan terus berusaha... Pujuk hati kita...
Kita punya Allah yang akan membantu setiap masa...
Semoga apa jua masalah yang dihadapi, kita sentiasa tabah dan kuat....
Dan apabila kita dalam kegembiraan, jangan sesekali kita lupa dan takbur kepada Allah... 
Dan apa jua musibah yang kita hadapi ingatlah...
"Kita milik Allah, dan kepadaNYA jualah kita kembali... "



"Dan sungguh akan Kamu berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.. 
Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.. 
(Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, 
Inna Lillahi wainna ilaihi raji'un (sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNYA kami kembali).. 
Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk..."

(Surah al-Baqarah ayat 155)


::Kata-kata Nasihat::
~Syamimi Hj Rahman~



Thursday, 13 December 2012

::Tweet-Tweet Cinta::

Bismillahirrahmanirrahim....



Cinta selepas nikah...
Ungkapan yang mudah diungkapkan...
Tetapi agak sukar dipraktikkan...
Entah di mana yang sukar...
Adakah pada perasaannya, atau pelaksanaannya...
Benar, semua itu perlukan kekuatan dan kesungguhan...

Insan bergelar Hawa, pastinya mereka tidak mahu cinta itu sekadar ungkapan...
Sudah pastinya disertai dengan tindakan yang meyakinkan...
Naluri kelembutan mereka senantiasa mahukan perhatian dan kasih sayang...
Dan di sini selalunya syaitan membisikkan...
"Kalau cinta, berilah segalanya supaya si dia takkan lari ke mana-mana.."
Itulah perhitungan yang silap dan membawa padah...
Kerana si dia bukanlah putera impian yang diharapkan...



Dek kerana cinta yang terlalu mendalam...
Kadangkala perempuan tersalah langkah...
Perasaan yang tidak berbelah bahagi hanya untuk cinta hati mereka...
Mereka terlupa bahawa cinta itu hanya untuk suami yang sah baginya...
Bukan kepada lelaki yang tahu bermain kata...
Sehingga mereka sanggup berkorban jiwa, raga dan segalanya...
Dan ada yang membuang keluarga...


Bagi wanita...
"Action speaks louder than words"...
Bukan hanya pada kata-kata, tetapi pada perbuatan juga...
Bukan dia tidak cinta, tetapi dia sedaya upaya cuba menjaga batasnya...
Memang dia cinta sedalam-dalamnya...
Sehingga terkadang dia hampir mengalah....
Namun dia sedar, dia perlu bersabar...
Bukan untuk siapa-siapa...
Tetapi untuk yang Maha Esa...
Bila perbuatan cinta itu berlandaskan syariat, sudah pasti manisnya sangat terasa...



Cinta bukan merosakkan tetapi menyembuhkan...
Cinta bukan menghina tetapi menjaga...
Cinta bukan menyesatkan tetapi membimbing ke arah yang lebih baik...
Tiada cinta yang lebih utama, melainkan cinta kepada ALLAH...
Lailahaillallah Muhammadurrasulullah... (^_^)

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu... 
Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri...
Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah...
Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi ingatan..."
::Imam Hassan Al-Basri::



Tuesday, 11 December 2012

::Makanan Korea di Seoul Garden Malaysia::

Assalammualaikum semua...

Hari ini kita cerita pasal makanan...
Makanan Korea yang sememangnya banyak pilihan...
Masak sendiri, makan sendiri...
Nak suapkan orang pun boleh... Hehe...
Saya perkenalkan Seoul Garden Malaysia...



Dulu masa zaman belajar, memang suka tengok cerita Korea...
Tengah study pun duk menghadap cerita Korea... Pengsan... Huhu...
Bila tengok orang Korea makan, macam seronok je...
Yalah, makanan panas2 tu masuk dalam mulut, ngapp.. 
Paling istimewa, daging, ayam, makanan laut tu kita masak sendiri...
Hmm, sedap dan terbaik...



Perjalanan ke Restoran Seoul Garden Malaysia di IOI Mall, Puchong...
Sanggup tu mengharungi kesesakan dari UiTM Shah Alam ke Puchong semata-mata sebab nak makan ala-ala Korea... 
Tak silap masa tu habis kelas, terus plan nak lunch kat SeoulGarden...
Sangat puas hati sebab banyak pilihan...
Dan semestinya menu yang ingin dicuba, kimchi..
Hmm, memang bukan tekak orang korea.. Huu...



Dari pilihan daging/ayam yang banyak (diperap dengan perasa yang berlainan), pelbagai makanan laut , pelbagai jenis mee, aiskrim yg sedap2 belaka, air bermacam macam jenis, buah buahan, sayur-sayuran, nasi goreng, mee goreng pun ada, dan lain-lain....
Pendek kata, memang tak berhenti makanlah jawabnya... Huhu..
Yang pasti, jangan lupa baca doa sebelum dan selepas makan ye...
Selamat menelan air liur.. Wee... =D


Saturday, 8 December 2012

::Jangan Pernah Jauh Daripada ALLAH::

Bismillahirrahmanirrahim....


Setiap hari kita menyedut udara yang sama...
Setiap hari kita bernafas tanpa perlu membayarnya...
Dan setiap hari kadang-kadang kita lupa untuk bersyukur atas nikmatNya...
Nikmat Allah yang Maha Esa...

Berjalan di muka bumi ini...
Bertatih daripada kecil hingga dewasa...
Membesar dengan kasih sayang, dan dengan kesempurnaan...

Ya, sempurna...
Walaupun tidak cukup makan, tidak cukup pakai...
Tetapi semuanya sempurna...
Penglihatan yang sempurna, pendengaran yang sempurna...


Apa lagi yang kita mahukan....
Semuanya Allah telah berikan...
Kasih sayang ibu bapa...
Kasih sayang rakan-rakan...
Wang, harta, kesihatan...

Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Mengampuni...
Allah tetap bagi apa yang kita minta walaupun kita lalai dan leka...
Allah tetap makbulkan doa kita walaupun kita sombong dengan Allah...
Allah tetap bersama dengan kita walaupun kita lupa akan nikmat Allah...

==============================================


Kita mahu masih bersukaria...
Kita mahu masih sombong dengan meninggalkan perintahNya..
Kita mahu masih mengejar dunia yang sementara...
Kita mahu masih alpa dengan kenikmatan yang ada...

Namun begitu...
Allah tetap bersama kita...
Allah tidak pernah meninggalkan kita waima berpaling daripada kita...
Allah tetap beri apa yang kita minta...
Cuma kita sahaja yang pergi jauh meninggalkanNYA yang Maha Esa...


Wahai insan....
Lihatlah alam dan kenikmatan dunia ini dengan hati yang terbuka...
Dengan kerendahan jiwa...
Bukannya dengan kesombongan yang mematikan jiwa....

Pangkat, kekayaan dan harta hanyalah pinjaman semata-mata...
Bersyukur, dan berkongsilah kebaikan dengan semua...
Bukannya memandang mereka yang tiada apa-apa dengan pandangan yang hina...
Ingatlah, kita terpilih menjadi insan yang punya segalanya untuk membantu mereka yang tidak berupaya...

Bersyukur, dan terus bersyukur...
Caranya dengan berkongsi dan menyebarkan kebaikan kepada semua makhlukNYA...
Semoga redha Allah sentiasa bersama kita semua, di dunia dan di akhirat...
Amin Ya Rabbalalamin.... (^_^)

Thursday, 29 November 2012

::Be Positive::

Bismillahirrahmanirrahim...


Sejak akhir-akhir ni banyak perasaan bercampur baur...
Paling banyak sekali rasanya ialah perasaan yang tidak berapa nak baik...
Aduuhhhh..... 

Begitulah uniknya manusia terutamanya makhluk bernama perempuan...
Gerak hati orang perempuan selalunya tepat...
Kadang-kadang ada juga yang tidak tepat...

Sebenarnya kerisauan tu adalah perkara normal...
Dan lebih baik kita serahkan kepada Allah Taala...
Doa banyak-banyak supaya ditunjukkan jalan yang benar...
Supaya walau apapun yang berlaku, kita tetap kuat menghadapinya...
Ramai lagi yang diduga, dan merekalah insan yang kuat...
Cerita mereka akan senantiasa menjadi inspirasi, teladan dan juga tauladan buat diri ini...




Masa berlalu...
Lagi sebulan untuk ke penghujung tahun 2012...
Harapnya diri ini semakin matang dalam membuat keputusan...
Semakin tabah dalam kehidupan...

Yes, I'm strong...
Pray, and just do it...
And let Allah guides you....

Setiap keputusan yang dibuat, mulakan dengan bismillah....
Bismillahirrahmanirrahim....

Allah, please let me into YOUR Jannah... 
Allah, please guide me and please keep me safe...
AMiinn... 

p/s: Saya mahu ke SYURGA... (^_^)





Tuesday, 27 November 2012

::Hanyalah Insan Biasa::

Bismillahirrahmanirrahim...

Perjalanan hidup ini bukannya mudah...
Berliku-liku, penuh tanda tanya...
Sehingga pada satu tahap terasa lemah dan tidak terdaya....

Begitulah perasaan seorang insan biasa...
Kerisauan, ketakutan...
Senantiasa tercari-cari sebuah ketenangan...

Benar...
Masalah itu sebenarnya satu didikan Allah yang Maha Esa kepada manusia...
Didikan kasih sayang...
Supaya makhluk istimewa ini tidak melupaiNYA yang Maha Berkuasa...
Agar tidak terus menerus tenggelam dalam kealpaan...


Ada masa susah, ada masa senang...
Ada masa sedih, ada masa gembira...
Ada masa risau, ada masa tenang...
Perasaan yang silih berganti...

Jawapannya hanyalah satu...
Agar insan terus mengharap hanya pada Allah yang Maha Satu....
Dan sedar bahawa semuanya hanyalah pinjaman semata-mata...
Allahurabbi...

Kita semua hanya insan biasa...
Pangkat, kedudukan, aset itu semua bukan milik kita...
Itu adalah pinjaman daripada Allah...
Kurniaan daripada Allah yang sememangnya untuk kebaikan semua makhluk...

Jangan pernah sombong, bangga, bongkak dengan kehidupan di dunia ini...
Tiada apa yang dapat membantu kita melainkan amal soleh...
Bersyukur, dan sentiasalah bersyukur...


Caranya ialah dengan berkongsi kesenangan, dan melakukan kebaikan...
Jauhi persengketaan, dan kezaliman...
Jadilah seperti sebuah pohon buah yang rimbun dan sentiasa mengeluarkan hasil...
Walaupun dibaling dengan batu, tetapi tetap menghasilkan buah yang enak untuk dimakan... 

Bila sahaja masalah melanda, kuatkan hati...
Kuatkan iman, kuatkan kepercayaan kepada Allah...
Allah Maha Mendengar, Allah Maha Mengasihani...

Belajarlah untuk sentiasa memberikan kebaikan kepada semua...
Belajarlah untuk sentiasa kuat dalam pengharapan hanya kepadaNYA...


ALLAH itu dekat, tersangat dekat...
Jangan pernah jauh daripadaNYA....
Banyakkan berzikir dan mengingatiNYA...
Jangan pernah tinggalkan solat dan al-Quran, serta Sunnah Rasulullah S.A.W...

Semoga Allah redha akan kehidupan kita di dunia dan akhirat...
Amiinn... 
(^_^)


Monday, 26 November 2012

::PELANGI KEHIDUPAN::

Bismillahirrahmanirrahim....


Pelangi memang cantik..
Tersangat indah...
Namun untuk pelangi itu wujud bukannya sesuatu yang mudah...
Hanya pada waktu yang tepat dan mereka yang bertuah sahaja dapat menikmati keindahan pelangi....

Benarlah kata pujangga...
Setiap kehidupan ada pasang surutnya...
Setiap jiwa itu pasti ada rasa suka dan duka...
Dan setiap cuaca itu ada mentari dan hujan yang menyapa....

Begitulah pelangi kehidupan...
Bukan calang-calang manusia yang dapat bertahan dalam melakar pelangi untuk kehidupan mereka...
Pelangi yang kadang-kadang datang dengan sendiri...
Atau pelangi yang memerlukan masa yang lama untuk dilakar empunya diri...

Dan pelangi itu selalunya tiada yang lama kehadirannya..
Hanya sebagai satu persinggahan...
Namun cukup untuk memberi kekuatan yang amat besar dalam meneruskan kehidupan...
Itulah indahnya satu kesabaran, kesetiaan dan kepercayaan kepada Pemilik yang Hakiki...


______________________________________________________

Allah Maha Mendengar...
Allah Maha Mengetahui...
Allah Maha Mengasihani...
Allah juga Maha Mengampuni....

Wahai jiwa-jiwa yang kesepian...
Wahai jiwa-jiwa yang kesedihan...
Wahai jiwa-jiwa yang kerisauan...
Wahai jiwa-jiwa yang ketandusan...

Bangkitlah....
Sedarlah....
Berjuanglah....
Kembalilah pada Allah yang Maha Esa...


Tidak rugi andai hanya berharap kepada Allah yang Maha Kaya...
Tidak miskin andai hanya meminta kepada Allah yang Maha Memberi...

Allah tahu masalah anda...
Allah tahu apa yang tersurat di lubuk hati anda...
Allah tahu apa yang anda mahukan... 
Ya, Allah Maha Mengetahui segala-galanya....

Berdoalah penuh pengharapan...
Berdoa dalam setiap sujud...
Berdoa tanpa kira waktu susah dan senang...
InsyaAllah dimakbulkan Tuhan....


______________________________________________________


KEEP PRAYING for what it is you seek....
Impossibility and possibility are merely concepts of your mind...

To ALLAH...
NOTHING is IMPOSSIBLE...

~SYAMIMI HJ RAHMAN~
(^_^)



Saturday, 17 November 2012

::Jauh Di Mata, Dekat Di Hati::

Bismillahirrahmanirrahim...



Istilah yang seringkali kita dengar apabila pasangan yang diuji dengan hubungan jarak jauh...
Seorang di timur, seorang di barat...
Seorang di utara, seorang di selatan...

Sungguh mencabar namun ada hikmah akan aturan Allah ini...
Jauh di mata bukan bermakna turut jauh di hati...
Tidak sama sekali kerana ianya satu kelebihan dalam mematangkan perhubungan...
Bahkan boleh dianggap sebagai satu proses didikan...



Didikan kepercayaan...
Didikan kesetiaan...
Didikan toleransi...
Bahkan juga didikan diri dalam pengharapan kepadaNYA...

Bukankah hati kita semua milik Allah Taala..
Hanya dengan mengingatiNYA, hati kita akan menjadi tenang...
Bila kita menyerahkan hati pasangan kita kepada Allah untuk dijaga, dan dipelihara...
Tiada apa lagi yang perlu dirisaukan...
Percayalah dan yakinlah dengan Allah yang Maha Pemelihara lagi Maha Penyayang...

Selain berdoa, berusahalah agar jarak yang jauh itu menjadi dekat...
Supaya tempoh jarak itu tidak terlalu lama...
Dan membolehkan kita sentiasa di sisinya tatkala susah dan senang...




Dear HEART...
Please be tough and be patient...
(^_^)

~Membina Kekuatan~

Bismillahirrahmanirrahim.....



Manusia takkan pernah dapat lari dari masalah...
Bukan sahaja masalah harian, masalah yang berkaitan hati dan perasaan kerap juga terjadi...
Ada perkara yang kita tak dapat kongsi dengan orang lain....
Ada perkara yang kita hanya simpan dalam hati....
Walaupun membuak buak untuk diluahkan....
Yang berlaku hanya linangan air mata di pipi...

Nampak luaran gembira...
Dalaman hanya Allah yang Maha Mengetahui...
Menyembunyikan kesedihan dan kedukaan mungkin kelebihan bagi sesetengah orang...
Sehingga tiada yang tahu kesulitan yang sedang membelenggu empunya diri...



Insan ini sebenarnya sedang membina kekuatan...
Mereka sedih tetapi berusaha menggembirakan yang lain...
Mereka tersiksa tetapi tidak sampai hati melukakan hati manusia yang lain...
Kerana mereka sedar, masakan Allah mentakdirkan perkara itu terjadi sekiranya itu adalah yang terbaik...

Berdoa dalam setiap sujud itu yang terbaik...
Meminta dengan penuh harapan agar apa jua yang berlaku, semoga redha Allah bersama selalu...
Memohon agar diberi kekuatan menghadapi kehidupan di dunia ini...
Supaya apa jua yang berlaku, Allah akan sentiasa di hati...
InsyaAllah...



"Tears here... Tears there... I just can't stop it...
Sometimes life can be very tough, and I am getting weaker...
Yes, I am sad but I always remind myself not to whine...
Because Rasulullah had told us that even a little sadness that befalls us is a sin remover..."


~THANK YOU ALLAH~
(^_^)

Tuesday, 30 October 2012

~Doa Memudahkan Segalanya~

Bismillahirrahmanirrahim...

"Rabbi Yassir Wa La Tu' Assir...
Rabbi Tammim Bil Khair..."

"Wahai Tuhanku, permudahkanlah dan janganlah Engkau susahkan...
Sempurnakalah ia dengan kebaikan...
Amiin Ya Rabb..."



Rasa susah hati?? Rasa down???
Banyak perkara yang membelenggu fikiran???

Berdoalah...
Supaya semuanya dipermudahkan Allah...
Supaya Allah memberi jalan keluar kepada kita...
InsyaALLAH dimakbulkan..
Amin Ya Rabbal Alamin...

♥♥♥

Thursday, 25 October 2012

::Bukan Lagi Sebuah Kisah::



Dia pernah dicintai oleh seseorang....
Dia juga pernah menghampakan hati insan yang lain...

Bukan kerana dia memilih...
Bukan juga kerana dia sengaja menyakitkan...
Tetapi dia tidak pernah mengharap kasih yang keterlaluan buat dirinya...
Di saat dia sendiri tidak bersedia...

Cuma dia tidak akan menjadikan segalanya menjadi sia-sia...
Sudah pasti dia akan memberikan kata-kata yang tegas tetapi cukup untuk difahami....
Dia sesekali tidak akan membiarkan insan itu terus-terusan mengharap pada yang tidak pasti...
Walaupun terpaksa melukai...

Namun begitu, dia tidak akan membiarkan insan itu menjadi lemah longlai...
Hanya dengan kata putus yang dilontarkannya...
Tetapi dia cuba membimbing, memberi kata nasihat...
Memberi kekuatan supaya apa pun yang berlaku, insan itu akan sentiasa kuat...



Ya, dia sesekali tidak akan menjadi racun kepada insan yang mencintai dirinya...
Walaupun cinta itu tidak akan dibalasnya....

Dan di saat itu segalanya menjadi begitu mudah...
Insan itu terus maju melangkah tanpa perlu dijatuhkan...
Seakan sedar akan si dia yang tidak mungkin dimiliki...
Bahkan mula akur dengan takdir Ilahi...

Solusinya sangat mudah...
Dia punyai prinsip untuk tidak mengalah...
Tetapi dia takkan pernah membiarkan insan itu lemah...
Sehingga pada satu tahap, dia dan insan itu tidak lagi menjadi sebuah kisah....


♥♥♥
"Some days, I worry about my actions and thoughts...
Some days, I wonder if what I'm doing is right...
But then, I remember You are the One to look to...
The One I should trust in most...
ALLAH, You are the Giver of Mercy...
And I Love You..."
♥♥♥

Tuesday, 23 October 2012

::Sekadar Renungan::

Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....



Sememangnya kita tak mahu toleh ke belakang lagi...
Apatah lagi pada kehidupan masa lalu...
Terutamanya pada memori yang menyakitkan hati...

Kemudian kita menapak...
Melangkah demi selangkah...
Di saat itu kita mengumpul kekuatan...
Dan Allah hadirkan insan-insan penyayang untuk membantu kita...

Dalam diam kita berdoa...
Supaya apa pun yang berlaku...
Allah sentiasa memberi kita petunjuk...

Memang benar...
Manusia di dunia ini memang akan sentiasa diuji...
Sama ada melalui kemiskinan, kesedihan, kesakitan, kesempitan dan sebagainya..

Penyelesaiannya mudah sahaja...
Jangan pernah jauh daripada Allah... 
Mintalah petunjuk, rahmat dan keampunanNYA...
Semoga redha dan keampunan Allah sentiasa bersama kita  hingga ke akhirnya...
Amiin ya Rabbalalamin...

Smile...
♥...Allah always there for you...♥




Wednesday, 17 October 2012

::PeriHaL JoDoH::



Bila bercakap pasal jodoh, masing-masing ada persepsi yang tersendiri... Bagi mereka yang masih sendiri iaitu  yang belum berkahwin, perihal jodoh boleh jadi sesuatu yang membahagiakan hati mereka ataupun seseuatu yang sangat melukakan hati mereka... Jodoh selalu kita kaitkan dengan seseorang yang kita kahwini kerana perasaan cinta dan sayang padanya... 

" Jodoh itu rahsia Allah... 
Dan Dia mengatakan awak untuk saya, dan saya untuk awak... 
Kerana takdir telah menentukan JODOH ITU MILIK KITA... 
Kita tidak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling mencintai kerana kita akan berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah telah tetapkan sejak azali...." 

(JODOH ITU MILIK KITA)

Ada orang bercinta bertahun-tahun, tetapi mereka tiada jodoh, dan masing-masing berkahwin dengan orang lain... Aishh, banyak sangat situasi yang berlaku... Tapi itulah yang dinamakan jodoh... Takdir dan ketentuan Allah...

Perkahwinan di Malaysia kebanyakannya sangat goyah... Bayangkan, kes penceraian berlaku setiap 15 minit di Malaysia (klik sini).. Semoga kita semua dijauhkan dengan semua itu... Adakah jodoh yang salah atau sebenarnya cara mencari jodoh itu yang salah... Mana mungkin salah memilih jodoh sekiranya pasangan yang dikahwini adalah pilihan hati, bahkan bertahun menyulam kasih dengan semua perkara seperti sudah diketahui... Warna apa yang disukai, makanan apa yang digemari, binatang apa yang ditakuti dan sebagainya... 

...DOA UNTUK AWAK YANG TERISTIMEWA... 

Pelik bin kelakar... Sebab dalam membina rumah tangga, asas ini bukanlah yang terpenting.... Asas yang sebenarnya bermula dalam diri kita dan pasangan kita...Ya, asas dalaman...  Bukan yang luaran.... Bagaimana hubungannya dengan keluarga, rakan2, dan mereka yang di sekeliling.. Cukupkah solatnya, puasanya... Bagaimana dia mengendalikan perasaan amarahnya, dan juga bagaimana dia melontarkan kata-katanya.. 

Selain itu kita juga perlu sedar apabila kita berkahwin, kita sebenarnya bukan sahaja berkahwin dengan pasangan kita, bahkan juga dengan keluarga pasangan kita... Ayah, emak, adik beradik, pakcik makcik, atuk, nenek, saudara mara... Lihat, ramai kan.. Bermacam orang, bermacam ragamnya... 

Perkahwinan yang baik dibina berdasarkan kasih sayang, rasa hormat, kesabaran, dan saling melengkapi di antara suami dan isteri... Dan yang paling penting, kasih dan sayang kepada pasangan kita semata mata kerana Allah... Bukan kerana rupanya, hartanya, atau keturunannya... Tetapi kerana agamanya... Selain itu, jangan meletakkan harapan yang tinggi kepada pasangan kita, kerana dia adalah manusia biasa yang tidak terlepas daripada kekurangan... 

Suami, jangan pernah melukakan hati isteri anda.. Sayangi dia dan bimbinglah dia.... Isteri, hargailah kasih sayang suami anda... Kerana syurga seorang isteri terletak pada redha suaminya.... Bukankah redha Allah terletak pada redha suami... Sentiasalah berusaha yang terbaik untuk pasangan anda... Kerana syurga sedang menanti anda berdua.. InsyaALLAH.... (^_^) 


"When nails grow, we cut the nails; not the fingers...
Similarly, when misunderstandings grow, we should cut the misunderstandings; not the relationship..."

~Syamimi Hj Rahman~

Wednesday, 3 October 2012

DENDA...!!!

Assalammualaikum semua...

Hari ini nak update blog pasal kalori makanan...
Since dah makan banyak lunch ni, saya kena denda...
Kena publish apa yang saya dah makan from breakfast to lunch...
Sila state berapa kalori sekali okeh...
Sepatutnya kena publish kat FB tapi saya refuse... >.<

Breakfast :   Shake F1 + F3                   = 220 kalori
Lunch      :    Piza berkeju (2 keping)    = 480 kalori
                      Nasi bukhari                       = 590 kalori
                      Ayam Lada Hitam              = 160 kalori

                                          Total                 = 1450 kalori
          Pengambilan kalori sepatutnya   = 1775 kalori
               (based calculation) 

*Sila exercise double standard.. Pengsan.. Huhu... -_-"

p/s: Berpuluh kilogram lagi nak turun nih... Pasni jangan cuai lagi ya tuan punya blog... ^^


Gambo masa kecik... Memang tembam pun.. 
HUHU...   >.<

Wednesday, 19 September 2012

::Ujian CINTA::


.

...LOVE STORY...

Cerita yang seakan indah tetapi sebenarnya penuh dengan onak dan duri...
Permulaan memang manis belaka... 
Tetapi di pertengahannya memerlukan hati dan minda yang kuat..
Tidak semua cerita akan berada pada tahap yang menyenangkan...
Pasti akan terselit kisah duka...
Sebagai syarat kepada Ujian Cinta...

Memilih teman hidup bukannya keputusan main-main...
Bukannya satu perjudian...

Dia tanggungjawab kita...
Masa hadapan kita...
Bukan sahaja di dunia...
Tapi di akhirat sana...

Bukan cakap-cakap kosong semata...
Tapi perlukan mujahadah dan doa sentiasa...
Mengimpikan dia dan kita akan bertemu di syurga yang abadi...

Ingatlah...
Dia hanyalah pinjaman daripada ALLAH...
Hati dan tubuh dia milik ALLAH...
Bila ujian cinta datang, sedarlah...
Hanya pada ALLAH kita serahkan segalanya...
Bertawakkal...


Bila satu masa dia pergi dari kita...
Bertemu cinta yang lain di dunia ini...
Atau bertemu cinta abadi di akhirat sana...

Melangkahlah dengan penuh kekuatan...
Dengan kecekalan...
Berbekalkan doa dan harapan...

Allah Maha Mengetahui...
Allah Maha Mengasihi...
Yakinlah bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads