Tuesday 14 February 2012

♥JaTuH HaTi♥


Bismillahirrahmanirrahim.......
Jatuh hati, jatuh cinta.... 
Merupakan frasa yang selalu kita dengar apabila seseorang telah menemui cinta hatinya.... Sungguh indah bila cinta itu tidak bertepuk sebelah tangan dan sungguh indah sekali cinta itu apabila membawa dua insan yang bercinta itu ke jinjang pelamin... Tapi sampai bila cinta itu akan bersemi... Adakah sementara, atau sehingga akhir hayat... Atau cinta hingga ke syurga....
Bagi remaja belasan tahun yang baru saja mengenal cinta, mungkin mereka tidak memikirkan tujuan cinta mereka.... Cinta mereka mungkin berdasarkan nafsu semata-mata.... Dan beruntunglah remaja yang berjaya mengawal dan menjaga perasaan fitrah ini sehingga diserahkan kepada yang halal sahaja.... Alhamdulillah.... Hmmm... Setiap orang pasti ada pengalaman dicintai, mencintai seseorang... Atau menyintai dari kejauhan.... It's not a big deal if seseorang tu tahu pada siapa harus diserahkan cintanya..... Hanya pada yang halal.... 
Wah, saya sudah pandai bermadah mengenai cinta.... Tetapi tidaklah pakar... Semua ini bermula since menjadi Doctor Love untuk kawan2 dari zaman belajar lagi.... Masa ni saya tidak melihat cinta itu satu yang indah... Pada saya cinta itu hanya salah satu gangguan dalam pembelajaran... Langsung tidak membantu apabila melihat kawan-kawan menangis siang dan malam... Tapi apabila perasaan mereka sudah pulih, mereka kembali terawang-awang dengan perasaan cinta mereka.. Bergayut setiap malam, dan sms tanpa mengira waktu... Then, tanggungjawab mereka sebagai hamba Allah, sebagai seorang anak dan juga seorang pelajar tidak dilaksanakan sepenuhnya.....
Now, saya bukan lagi seorang remaja... Jika dahulu setiap kali selepas solat saya asyik meminta Allah kejayaan dalam pelajaran, tapi sekarang saya meminta banyak perkara daripada Allah... Dan sudah tentu ketika zaman belajar, doa meminta jodoh bukanlah priority bagi saya setiap kali selepas solat bahkan kadang-kadang tidak ada langsung... Setelah menyambung ijazah sarjana muda, ramai kawan-kawan meluahkan hasrat untuk berumah tangga... Dan pada saya terlalu awal untuk memikirkan rumah tangga apatah lagi kami baru sahaja melangkah ke alam yang baru dalam menuntut ilmu.... Sekali lagi saya tidak mengambil berat soal jodoh dalam kehidupan saya apatah lagi dalam doa saya... 
Segalanya berubah setelah saya dan kawan2 berbicara soal jodoh... Mereka menyedarkan saya kepentingan berdoa sejak dari muda lagi... Umur 23 tahun rasanya seperti sudah terlalu lewat untuk memanjatkan doa meminta jodoh daripada Allah... Sedangkan kawan-kawan saya sejak daripada sekolah menengah sudah mula berdoa... Ya Allah, kerdilnya diriku di sisiMU.... Terlalu jahil... Tapi takpe, saya positif... Jodoh itu rahsia Allah Taala... Walaupun terlambat, tapi bukan maksudnya saya harus berputus asa... Berusaha, berdoa, dan bertawakkal... Itu yang terbaik.... InsyaALLAH.... 
Umur 25 tahun, menjadikan saya lebih optimis dalam mencari jodoh.... Seperti doa yang dititipkan dalam video di atas.... Tetapi doa saya tidaklah sebegitu indah seperti itu.... Cuma jauh di sudut hati saya mengharapkan jodoh yang terbaik untuk diri ini, di dunia dan akhirat.... Satu sahaja harapan saya supaya cinta saya dan 'dia' bahagia hingga ke Syurga.... Ya, Syurga.... Sesungguhnya Syurga itu benar.... Semoga Allah makbulkan doa saya... Amiin... Walaupun 'dia' saya belum ketemukan lagi, saya percaya Allah Maha Mengetahui yang terbaik buat diri ini... Subhanallah....
Walaupun begitu, setiap jalan cerita cinta, pasti ada plot-plot yang kita tidak ketahui dan jangkakan.... Sebab itu perlu saya tekankan di sini, cinta itu bukan TUHAN... Ya cinta itu bukan Tuhan... Tapi TUHAN iaitu Allah ialah CINTA kita.... Kawan-kawan, sentiasa positif dan optimis dalam mengharungi dugaan hidup.... Kuatkan iman, cekalkan hati.... Mengadulah pada Allah setiap kali kamu berada dalam kesusahan.... Dan apabila kamu berada dalam kesenangan, ingatlah Allah... Jangan pernah lupakan DIA yang MAHA ESA... InsyaAllah, kejayaan dan ketabahan akan menjadi milikmu jua.... Amiinnn.....
"Kau bicara kau perlukan teman, mengisi kekosongan hidup dan membuang kelaraan.... 
Tetapi apakah kau telah bersedia mempersiapkan diri untuk membawanya ke SYURGA, dan dari neraka menjauhkan?"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads