Tuesday 5 February 2013

::Hikmah Hidup::

Bismillahirrahmanirrahim....


Setiap kejadian dalam hidup kita ini Allah ciptakan hikmah di dalamnya....
Begitulah prinsip yang dipegang oleh saya...
Walaupun kadangkala saya sendiri tidak tahu apa hikmah yang tersembunyi itu...
Namun jauh di sudut hati saya, saya percaya ia adalah yang terbaik...

Kegagalan, kesedihan, ketakutan, kerisauan...
Kegembiraan, kejayaan, keyakinan...
Semua yang kita perolehi dan rasai ada hikmahnya...

Saya hanya manusia biasa...
Yang tersangat biasa, hina, dan banyak dosa...
Mana mungkin saya layak menilai seseorang manusia itu...
Apatah lagi membencinya....

Begitu juga manusia yang membenci atau menyukai diri ini...
Semuanya berlaku tanpa paksaan...
Dan perasaan itu Allah lahirkan dalam hati insan lain dengan tujuan dan hikmah....
Supaya menjadi menjadi hambaNYA yang sentiasa kuat dan tabah...

Fitrah manusia yang lemah ini sememangya memerlukan bimbingan...
Mencari sesuatu untuk disandarkan segala harapan dan kepayahan...
Satu kuasa yang Maha Besar untuk memberikan kekuatan dan ketenangan...
Itulah kuasa yang dimiliki ALLAH yang Maha Esa...
Carilah dengan minda dan hati yang terbuka... 
InsyaAllah, semua yang baik-baik akan ditemui.... =)


::Syamimi Hj Rahman::

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads