Wednesday 25 July 2012

::Indikator yang Selalu Disalah Tafsir::



" Merahnya muka Kak Mimi....!!!" jerit Roby...

Jeritan yang buat aku terkejut sejurus aku keluar...
Jeritan yang membuat semua orang berpusu pusu melihat muka aku yang kononnya merah...
Seorang demi seorang ketawa dan mengiyakan kata-kata Roby...

"Berasap kot bilik ni....," Roby gelak besar sebab dapat menyakat aku..

"Panas.. Tu yang merah..., " sambil mengelak muka dipandang orang...

Pelik sangat.. Macam mana muka boleh bertukar menjadi merah... 
Antara kelemahan yang tak dapat dielakkan tatkala diri sedang panas, atau malu yang amat sangat, atau sedang menahan marah yang amat...
Aisshh, sangat bahaya....

Inilah indikator yang akan digunakan oleh kawan-kawan untuk menyakat...
Dan indikator yang selalu disalah tafsir...

Teringat peristiwa disakat oleh pensyarah dan kawan-kawan cuba menjodohkan aku dengan kawan kelas sendiri...
Muka menjadi merah yang amat, tapi dalam hati hanya biasa-biasa sahaja...
Mana mungkin kawan menjadi seorang yang istimewa dalam hati...
Bukan menafikan soal jodoh, tidak...
Tapi aku tidak mahu mempermainkan soal jodoh itu sendiri...

Maaf... 
Muka bertukar merah bukan kerana suka.. 
Tetapi sangat malu dan agak marah kerana diperlakukan begitu...

Beginilah jadinya apabila indikator tersebut disalah tafsir...
Bagilah berapa banyak penafian, pasti orang takkan percaya...
Langkah yang terbaik, mendiamkan diri....
Dan cerita itu akan berlalu begitu sahaja... 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads