Monday 6 July 2015

Tips Belajar dan Berjaya di Universiti

Assalammualaikum semua...


Hari ini banyak masa pula saya nak rewind zaman belajar di Universiti...
Tiba-tiba saya rindukan kenangan bersama kawan-kawan...

Seseorang yang mahu berjaya di Universiti perlu menjadi proaktif, rajin dan sentiasa bersemangat..
Maksudnya di sini, kalau esok pagi subjek Kimia, malam sebelum dia dah ulangkaji subjek Kimia tu..
Mana yang kurang faham, dia boleh direct tanya kepada pensyarah...
Tidak perlu tunggu esok lusa, atau kelas seterusnya...

Lagi satu pelajar kena rajin...
Rajin pergi kelas, rajin bertanya dan rajin berkongsi ilmu dengan kawan..
Jangan kedekut ilmu..
Rahsia sebenar dalam pembelajaran, makin kita kongsi ilmu kita, makin kuat dan faham kita terhadap ilmu tu..
Rajin ulangkaji supaya mudah ingat dan tidak mengambil masa yang lama untuk faham bila tiba musim peperiksaan...
Rajin buat nota untuk memudahkan ulangkaji..
Dan paling penting, rajinlah berdoa kepada Allah..


Seperkara lagi, seorang pelajar yang bercita cita mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Universiti wajib sentiasa bersemangat setiap hari..
Kalau tak gemar subjek yang diambil contoh Fizik disebabkan susah dan kurang faham, jangan putus asa..
Selalu bertanya kepada pensayarah dan kawan yang memang pandai dalam subjek tersebut...
Dan kalau boleh elakkan dari mengikut kawan yang tidak bersemangat..
Paling penting fokus untuk belajar...
Bukan fokus mencari kekasih hati dan perkara yang melalaikan..

Saya mengaku saya bukanlah seorang yang bijak, dan tidaklah terlalu rajin...
Berdasarkan kesilapan saya ketika belajar Diploma, saya pastikan ianya tidak berlaku ketika saya menyambung Ijazah Sarjana Muda...
Saya pastikan setiap kali kelas, saya mesti fokus , tidak bermain dan tidak berbual atau bercakap dengan kawan...Bercakap bila perlu..
Kemudian, saya akan buat nota selepas kelas.. 
Assignment yang diberikan pensayarah, saya pastikan siap dalam tempoh tiga hari sebab saya tahu akan ada assignment dari subjek lain yang menunggu untuk disiapkan...
Saya juga rajin bertanya dan buat kuiz sesama rakan saya untuk menguatkan lagi kefahaman saya...

Bila ada test bagi subjek yang saya rasa susah, saya akan ke library untuk buat ulangkaji suapaya lebih fokus..
Begitu juga setiap kali peperiksaan...
Library adalah bilik belajar saya..
Dan saya akan cari meja individu untuk mengulangkaji..
Bagi subjek yang susah dan memerlukan pengiraan, saya akan mencari kawan yang boleh membantu saya..

Okey, itu sahaja tips yang boleh saya kongsikan..
Harap boleh membantu adik-adik yang bersemangat menuntut ilmu...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads