Thursday 23 July 2015

Emak Garang

Aku mengaku emak aku seorang yang garang... Ayah garang tapi sebab aku anak perempuan kesayangan, ayah kurang garang dengan aku....

Aku bersyukur emak dan ayah aku garang.. Sebab alhamdulillah aku menjadi orang walaupun orang biasa-biasa sahaja.. Bayangkan kalau emak ayah tak garang, mesti aku ingat semua yang aku buat betul... 

Garang emak memang membuatkan aku menangis duduk dalam bilik teresak esak sampai makan pun aku tak ada selera.. Kadang-kadang sampai satu tahap aku rasa aku ni anak angkat sebab tak tahan kena marah selalu, cubitan di badan, hanger singgah di kaki dan telinga kena piat... Tapi garang-garang emak, aku masih sayang dan hormat pada emak.. Garang- garang emak, aku cukup makan, cukup pakai, bila aku demam emak tak tidur malam jaga aku...Sebab tu aku sayang dan rindu sangat pada mak aku.. Buktinya, bila aku sekolah asrama tiap malam aku akan call emak tanpa 'miss' sampai aku habis sekolah guna public phone (duit syiling sudah tentu banyak habis) dan bila aku belajar di universiti aku kurang sikit call emak sebab kawan-kawan selalu panggil aku anak emak @ anak manja dan alasan ada boyfriend itu memang bohong..

Aku bukan anak manja tapi mungkin ada sesuatu yang aku kekurangan dalam diri aku menyebabkan kalau aku jumpa makcik-makcik, atau akak-akak yang matang, aku akan menjadi manja ibaratkan mereka ni seperti emak aku.. Sudahnya, ramai nak angkat aku jadi anak angkat, adik angkat.. Terus terang, aku memang tak suka  angkat-angkat ni.. Pada aku hubungan tetap terjalin dengan baik tanpa perlu diangkat.. Tapi macammana baik aku dengan mereka, emak aku tetap nombor satu dalam hati aku... Kalau harta aku melimpah, emaklah yang aku akan bagi tanpa berkira.. Cuma yang melimpah sekarang ni kasih sayang dan doa tanpa henti buat emak dan ayah aku...

Sekarang ni aku dah ada anak... Sudah tentu aku takut kalau aku terlebih garang atau terlebih manjakan dia.. Cuma aku taknak jadi emak yang takut dengan anak-anak dan anak-anak takut dengan emaknya... Biarlah bersederhana... 

Nanti aku sambung lagi sebab banyak keja kena buat....

************************************************************************

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads