Wednesday 9 October 2013

::Kenapa SOMBONG?::



Assalammualaikum....

Tajuk blog ni buat diri yang bernama 'aku'....
Berkaitan kesombongan aku kepada Pencipta aku...
Kesombongan aku pada sesiapa jua...

Aku fikir aku yang baik...
Aku fikir aku yang betul...
Aku fikir aku yang sempurna...
Aku fikir aku sudah cukup berjaya...
Aku fikir aku sudah memiliki segala galanya...

Sehinggakan aku aku fikir aku ada hak untuk menggunakan sesiapa jua...
Sehinggakan aku fikir manusia yang lainnya tiada perasaan, tidak mempunyai hati...
Sehinggakan aku sanggup berbuat sesuka hati aku...

Menyakiti hati manusia yang menyayangi aku...
Menjauhkan diri dari keluarga yang banyak membantuku...
Meninggalkan kawan-kawan yang banyak bersamaku ketika susah...

Sebab diri aku adalah hak aku...
Aku ada kepentingan walaupun terpaksa menyakitkan hati orang lain...
Aku berhak atas apa yang dipunyai aku...
Sebab semua itu adalah hak aku....
Ya, manusia yang lain tiada hak dalam hidup aku...

Dengan Allah pun aku sombong...
Bila ada masa terluang, aku solat...
Bila aku solat, doa aku hanya seminit dua...
Dan tidak pernah aku fokus pada solat dan doa yang kupohon...




Sehingga suatu tahap aku terjelepuk jatuh...
Orang yang menyayangi aku pergi meninggalkan aku...
Seorang demi seorang...

Pada mulanya aku ingat aku masih lagi bertahan...
Sebab aku boleh hidup sendiri tanpa mereka....
Aku boleh berdikari tanpa pertolongan mereka...
Sebab aku orang yang berjaya...

Rupanya aku tetap manusia biasa....
Yang tidak punyai apa-apa...
Aku mula merana kerana aku tidak lagi merasa kasih sayang yang sebenarnya...
Kalau selama ini aku masih mencari kasih yang lain, baru aku sedar semuanya palsu...
Kasih yang dianugerahkan Ilahi juga yang benar-benar menusuk kalbuku ini...

Sehingga ke hari ini aku masih bertanya dalam hatiku...
Kenapa aku terlalu SOMBONG?

Semoga Allah mengampuni dosa-dosa aku....
Amin Ya Rabbal Alamin...



~Akhlak yang baik akan menarik perkara yang baik-baik~
(+__+)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads