Wednesday 28 December 2011

Update WeLCO End of December 2011

Assalammualaikum...

Minggu ni minggu terakhir tahun 2012.. Dan minggu terakhir aku update berat... Tak banyak turun, but i'm still thankful to ALLAH... Alhamdulillah.. 68kg... Rasanya kena buat something untuk pastikan matlamat tahun 2012 tercapai... insyaALLAH.. Banyak sebenarnya matlamat aku... Antaranya ialah dapatkan berat badan ideal; berjaya kuruskan badan plus muka; get a job that betul-betul sesuai dengan apa yang aku harapkan; gi holiday dgn kawan2; last but not least.... Kahwin a.k.a menikah.. Oiitt mimie... Takde kena mengena okeh dgn tajuk entri kali ni.. Hehe...

Susah rupanya nak turunkan berat badan ni... Dan kadang2 aku termakan bnyak gak dalam satu ari.. Contohnya arini... huu... Dan the most regretful thing, aku tak bersenam after makan dengan banyaknya... what a waste cik mimie... Entahlah.. Aku macam rindu sgt2 kat herbalife.. ikutkan hati yang dah dicuri oleh herbalife ni, rasanya nak beli je teamix dan F1... Tapi no money, no talk.. Aku kena simpan duit utk masa depan aku, untuk famili, utk anak2.. Oppss, belom kawen lagi pun.. Tapi haruslah beringat kan.. Dah start mengarut.. hii... Sori blog... Seriously, herbalife mmg bagus.. If puji pun, aku bukan dapat duit kan.. Tapi hasilnya, diri aku sendiri.. Dah 2 bulan kot aku stop herbalife, alhamdulillah berat aku still maintain, dan boleh turun lagi walaupun 2 kg dlm masa sebulan...

Aku ingat lagi masa aku diploma, part 3, aku betul2 nak kuruskan badan... Tak makan nasi, makan lauk je.. Bile kat dewan makan, aku ambik nasi, tapi pastu aku bagi kat kwan.. Segan sebab abg dwn mkn tu asyik tnya knp tak mkn nasi.. bile ambik sikit, ckp, skitnya... Iskh, menyibok tul.. suka ati sayalah.. huu..  pastu setiap petang after kelas, aku dgn kwn2 jogging kat tasik shah alam.. Kwn laki aku yang badan beso pun nak join gak.. Jeles kot tgk aku bersungguh sungguh... hee.. Hampir satu jam kitorang jogging.. Berpeluh jgn cite, tapi sgt puas... Then bile balik kolej, dah maghrib... bile malam, aku start lapar... tapi aku cuma minum air milo je... After isyak, aku lapar sgt2... Orang lain suma study, cube teka aku buat apa... Aku tido... Esok nak test pun aku tido awal.. Kul 9 malam aku dah tido... Konfem tak studi... huu... Alhamdulillah, result aku still ok malah meningkat.. Rahsianya, bila kat kelas, fokus apa yang lecturer ajar... Assignment, homework buat kat kelas.... takpun, ada masa lapang, buatlah ya...

Sem 3 diploma, dlm masa 4 bulan aku berjaya turunkan berat sebanyak 9 kg... Sedihnya bile pikir balik...  Yalah, dah elok2 kurus, pastu kembang balik.. huu.. Ingat lagi masa tu dah nak habis sem, tunggu final exam.. aku gi umah arwah pakcik kat s.alam.. Bile duk lepak2 tgk tv..  arwah pakcik tanya, "mimie sakit ke? if sakit pakcik bawak gi jumpe doktor..  muka cengkung je ni...." Sampai lebih 3 kali kot tnya.. Kesian arwah pakcik, ingat aku betul2 sakit... aku cakap aku tak sakit.. Cuma mungkin muka aku yang tembam  dah susut.. Sepupu aku pun perasan.. Last2 aku yang tension.. huu...

Cerita yang sama kat umah.. Mak ngan ayah aku lagi nak usung aku pegi klinik... lebih 10 kali suh pegi klinik... Aku cuma tergelak je... Bila tgk tv, berbual dgn mak.. mak mesti ajak gi klinik.. Kesian mak ngan ayah, risau sgt..Last, aku kena marah dgn ayah.. Ayah takut aku makan pil kurus@produk yang bukan2.. Time ni aku sedih sgt.. Yalah, niat di hati nak kurus, nak sihat.. Tak sangka kena marah.... Tapi takpe.. Aku positif.....

Sekarang ni, if nak gi tasik, jauh pulak dari umah... Aku ingat nak gi jogging kat kampung je... Lagi syok, sbb dapat hirup udara segar.. If beli treadmill atau basikal yg statik tu, aku rasa tak berbaloi... Takpun aku buat aktiviti skipping.. Yang penting, azam dan tekad aku kena kuat... Jadi kepada girls yang kat luar sana, if rasa susah sgt nak kurus, please stop pikir macam tu... Nothing impossible dear... Ada orang lagilah berat 145kg, then berjaya smpai 50 kg... Dan skang she look so gorgeous...

Perjalanan aku dalam menguruskan badan masih lagi panjang.. 20 kg more to lose weight.. But short term, in 5 months, rasanya nak turun lagi 10 kg... Can i do it? insyaALLAH, boleh... Yang penting berusaha, berikhtiar, berdoa dan bertawakkal.. Korang ingat doa tu cuma utk  nak dapat jodoh, nak murah rezeki,bdn sihat, diberi pengampunan dll je ke.. Suma boleh.. Nak minta pada ALLAH supaya kite cantik pun boleh.. Nak dapat kulit cantik ke... Trust me, apa2 pun boleh.. Tapi yang baik2 jelah kan...

Okeylah korang..  jgn tunggu bulan depan baru nak start kuruskan badan.. hari ni dah start ya... Jgn tension2, dan jgn push diri korang sgt utk kurus... rileks tp konsisten.. Jangan lupa minum banyak air... U can do it babe.. Ajaq2 fiGhting!!! Take care.. (^_^)

Pilihan di tangan ANDA...



Think....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads